Zo ziet de concessie van de toekomst eruit

01 december 2022

Het gaat snel in de autogaragebouw. Om de aandacht van de klant te trekken, moet het groter, gezelliger en specialer. Meer beleving. Meer uitstraling. The sky is the limit! Dat maakt het bouwproces vaak complex en uitdagend. Maar hoe ziet de concessie van vandaag en morgen er dan precies uit? We zetten drie ontwikkelingen op een rijtje.

1. Garages krijgen een eigen identiteit

Autoconstructeurs bouwen aan een imago. Om zich te onderscheiden in hun markt en klanten te overtuigen zetten ze in op een eigen merkidentiteit. En die dragen ze consequent via hun netwerk van concessies uit. Elke garage van Mercedes of Renault, van Antwerpen tot Arlons, ademt dezelfde look-and-feel uit. Branding is alles, voor de (multi)merkgarages én voor de onafhankelijke dealers die zichzelf sterker willen profileren.

2. Er is meer aandacht voor beleving

Een autogarage was vroeger een betonhangar met een toonzaal, burelen en een werkplaats. Tegelvloer erin en klaar. Vandaag is die eenvoudige staalconstructie een stuk complexer, met allerlei hoekjes en kantjes: een gezellig ingerichte receptie met wachtruimte, verkoopzaaltjes met veel glas voor maximale transparantie en vrij zicht op de blinkende bolides, een mezzanine met bureaus voor de administratie, verschillende niveaus waarop de automodellen staan,… In de moderne concessie staat beleving centraal. Want als de klant zich goed voelt, stijgt de kans op een succesvolle verkoop.

3. De snelheid van bouwen gaat vooruit

Voor garagebouwers is de evolutie naar meer profilering en een grotere beleving een hele uitdaging. Pionier in de industriebouw Vanden Bussche, die al sinds de jaren 1970 garages in heel België bouwt en renoveert, gaat die graag aan.

Olivier Vanden Bussche: “We hebben als staalconstructiebedrijf de ervaring en knowhow om elke opdracht tot in de kleinste details uit te voeren. Hoe specialer de constructie, hoe liever zelfs. De opbouw vormt daarbij geen enkel probleem. De challenge zit vooral in de afwerking. Denk aan de integratie van de technieken, het gieten van de vloeren, de plaatsing van de wanden en etalage, de aanleg van de parking en de groenvoorziening. Daarvoor doen we dan ook een beroep op gespecialiseerde onderaannemers. Wij nemen als hoofdaannemer de coördinatie voor onze rekening en zorgen dat alle werken goed op elkaar worden afgestemd en tijdig klaar geraken. Want dat is wellicht nog de grootste uitdaging: de snelheid waarmee een garage moet worden gebouwd. Door die strakke timings moeten we ons superefficiënt organiseren. En dat vraagt heel wat denk- en planwerk.”

Het recordtempo van de uitvoering, de gedetailleerde afwerking, de specifieke eisen voor een grotere beleving en sterkere profilering… Het zijn lang niet de enige ontwikkelingen waarmee garagebouwers de laatste jaren worden geconfronteerd.

Bent u benieuwd naar meer? Wilt u weten hoe Vanden Bussche de concessie van de toekomst vormgeeft?