Concessies bouwen, het zit in de familie

15 december 2022

Vanden Bussche was een van de pioniers in garagebouw in België. De eerste merkgarages bouwde het in de jaren 1970 voor Renault. Al snel volgden Audi, Volkswagen en andere constructeurs. “We moesten zelfs geen reclame maken, dat deden onze klanten voor ons”, zegt Olivier Vanden Bussche. Een korte inkijk in het familierecept.

Het begon 50 jaar geleden in…

Vanden Bussche is een naam in de garagebouw. De fundamenten voor die sterke reputatie legde het in de jaren 70 van de vorige eeuw. “De eerste garages bouwden we in Brussel voor Renault. In vergelijking met de concessies die we tegenwoordig in heel België neerzetten, waren dat supereenvoudige constructies. Een toonzaal, wat bureaus en een atelier erbij en klaar. Eigenlijk waren het grote betonhangars met een staalconstructie, wanden in prefabbeton en grote ramen”, zegt Frank Vanden Bussche. “Maar altijd perfect volgens de wensen van de klant gebouwd én tot in de kleinste details afgewerkt.”

Sleutel op de deur industriebouw

Ook toen al bouwde Vanden Bussche sleutel op de deur. “Vloeren leggen, binnenwanden plaatsen, het dak asfalteren, … Net als nu verzorgden we de volledige afwerking van de concessie”, zegt Olivier Vanden Bussche. “Het grote verschil met vandaag is vooral de complexiteit van de werken. Garages kunnen in 2022 niet speciaal genoeg zijn. Al die hoekjes en kantjes! Ondertussen hebben we natuurlijk al zoveel projecten op onze teller staan dat we als staalconstructiebedrijf alles aankunnen, hoe ingewikkeld sommige opdrachten ook zijn. Bovendien hebben we in de loop van de jaren een goeie band opgebouwd met een aantal vaste partners die gespecialiseerd zijn in bepaalde geavanceerde technieken. Wij nemen dan de coördinatie van de werf op ons en staan borg voor een kwalitatief hoogstaand eindresultaat.”

Strakke timings, sterke naam

Andere verschillen met vroeger zijn ongetwijfeld de toegenomen werkdruk en de concurrentie. “Tijd is geld, hé. De timings om een garage of toonzaal te bouwen of te renoveren hebben we de laatste decennia steeds krapper zien worden. Vorig jaar hebben we in Sint-Niklaas nog een garage gezet op goed zes maanden. Da’s zelfs met onze ervaring in de industriebouw een huzarenstukje. Bij renovatiewerken moet meestal ook de garage openblijven, wat vaak niet evident is… Bovendien is de concurrentie tegenwoordig een stuk heviger dan 50 jaar geleden. Gelukkig hebben we onze naam mee. We moeten tot op vandaag nauwelijks reclame maken. Dat doen onze klanten voor ons”, lacht Laurens Vanden Bussche. 

Ontdek enkele van onze concessies